zaterdag 23 december 2017

DIY ludieke kerstbellen/funny Christmas earrings

DIY ludieke kerstbellen/funny Christmas earrings

Een oudje uit 2014 vandaag. Toen maakte ik deze kerstbellen. Ik heb er voor dit jaar geen nieuwe gemaakt en loop dezer dagen gewoon vrolijk met deze oorbellen rond. 

An old one from 2014 today. Back then I made these Christmas earrings. These days I wear them a lot.

Ik ben niet zo kersterig, de kerstsfeer krijgt me meestal pas op het laatste nipperke een beetje bedwelmd. 
Dan hang ik nog in de rapte een kerstballetje in de gang en steek een kaarsje aan op de schouw, neurie zachtjes wat stiekem jinglebells en hoop op een streepje sneeuw en liefst nog een voorbijgaand hertje of zo .
Maar dit jaar kreeg ik ineens heel vroeg al kerstbelleninspiratie.
Ik heb daar dan maar gewoon gebruik van gemaakt waardoor ik nu een paar kerstbellen kan presenteren én volgende week een kerstarmband . 
Toen vond ik het welletjes en heb ik maar tegen mijn inspiratie gezegd elders haar voedingsbodem te zoeken want trop is teveel  ... 

I'm not that much into Christmas. Most of the time the Christmas spirit gets me at the last moment, just before the day itself. When Christmas finally reaches me, I light a candle, hang a Christmas bauble in the hall way, quietly sing 'jinglebells' and start hoping for a bit of snow.

But this year (in 2014) in the beginning of december, I suddenly got a lot of inspiration for Christmas jewellery. Therefor I can show you not only this earrings, but also this bracelet. And now I hope my creativity starts finding inspiration somewhere else because I can't keep on making Christmas jewellery... 


DIY ludieke kerstbellen/funny Christmas earrings

Ik liet me inspireren door zilveren kerstslingers  en rode ballen - een klassieke combinatie voor in de kerstboom ( een accesoire dat ik zelf nog nooit in huis heb gehad trouwens ).
En ik maakte voor het juiste effect gebruik van de sprietentechniek die ik in het verleden al verschillende keren gebruikte om armbanden en kettingen mee te maken. Ik zal dat wel eens laten zien, beloofd ! 
Nu dus voor het eerst in bellen en zie : dat gaat ook ! 

I got my inspiration from sparkling silver Christmas garlands and red baubles: a classic one for the tree (Did you know I never ever had a tree? I don't do Christmas trees...).

DIY ludieke kerstbellen/funny Christmas earrings

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES
materiaal : 
- 2 grote wijnrode parels van 15 mm
- niet op de foto - oeps ! - maar wel gebruikt : 2 kleine zilverkleurige kraaltjes
- zilverkleurige staafjes
- zilverkleurige rocailles
- 16 wat grotere zilverkleurige rocailles 
- garen : ik gebruikte c-lon maar dat kan ook met stikgaren of zo ...
- in mijn geval : 2 doorschijnende pailletjes : da's nodig als zoals in dit geval de gaten van de kralen te groot zijn voor de nietstiften.
- 2 nietstiften
- 4 draadbeschermers
- 2 oorbelhaakjes

Material:
- 2 big wine red pearls, size 1,5 cm
- 2 small silver colored beads
- silver colored tube beads
- silver colored seed beads
- 16 bigger silver colored seed beads 
- yarn (I use C-lon)
- 2 pailettes
- 2 head pins
- 4 wire protectors


gereedschap : 
- rijgnaald ( echt een dunne want ze moet een paar keer door de rocailles kunnen ) 
- schaar
- 2 platbektangen
- 1 rondbektang
- lijm

tools:
- beading needle
- scissors
- 2 flat nose pliers
- 1 round nose pliers
- cutting pliers
- glue


ZO MAAK JE HET/DIY: 

Neem een stukje garen - mag een flink eindje zijn - en rijg het door een draadbeschermer zoals op de foto.

Cut a piece of yarn, attach the needle and thread the wire protector as shown at the picture.



Als je aan 1 kant nog maar een kort stukje over hebt maak je een knoop met de 2 stukken draad zodat de draadbeschermer afgesloten is.
Met een platbektang knijp je de beide beentjes van de draadbeschermer wat naar mekaar toe.

Pull the yarn until almost at the end and make a knot close by the wire protector. Squeeze the wire protector until it's closed.


Rijg 8 grote rocailles aan.

String 8 big seed beads.


en dan weer een draadbeschermer die je op dezelfde manier afsluit als de eerste : knoopje en beentjes toeknijpen ( wat klinkt dat laatste raar zeg ...) 
Maak dit minikettingkje niet te strak : je moet nog vlot met de naald tussen de kraaltjes kunnen ! 
En : Knip de draad niet af want je moet er nog verder mee werken!

Followed by another wire protector. Close it the same way as the first one.
Don't cut the wire! 



Steek de naald terug door de eerste kraal.

Go through the first seed bead with the needle and yarn.


Rijg wat staafjes en rocailles aan . Doe dat wat willekeurig, maar eindig wel met een rocaille.
tip : je moet bij sprieten altijd met een rocaille eindigen ! 

String randomly some seed beads and tube beads. Always end with a seed bead.


Sla de laatst aangeregen rocaille over en steek de naald terug door de net aangeregen kraaltjes.

Skip the last threaded seed bead and go through the other beads a second time.



Trek de draad er helemaal door en zorg dat de kraaltjes nauw aansluiten tegen het kettingkje met grote rocailles.
Steek de naald door het tweede kraaltje van de ketting.... : zie nu  ! :  je hebt de eerste spriet gemaakt !

Pull the wire. Stick the needle through the second big seed bead .



Herhaal dit nu telkens opnieuw : rijg kraaltjes aan, sla de laatste rocaille over, steek de naald terug door de kraaltjes en steek ze vervolgens door de volgende grote rocaille van de ketting...
Ga zo heel de rij af en dan heb je dit ...
( ik heb heel de beweging er voor de duidelijkheid ook een keertje bijgetekend... Helpt dat ? ) 

Repeat again and again as shown at the picture. From the beginning till the end of the piece of the threated beads.



En dan doe je dat gewoon nog een keer : een tweede keer heel de geregen ketting voorzien van sprieten... 

And repeat this a second time.  Again from the first wire protector until the last one.


Dan heb je dit ...
En ik deed het zelfs nog een keertje  ...
Je moet zelf maar zien hoe vaak je over en weer wil gaan om sprieten te maken. Als je een dunne rijgnaald hebt gaat dat vlot.
Als het stukje sprietenketting vol genoeg is naar je zin, dan werk je het einde af door er opnieuw een knoop in te maken, het uiteinde van de draad dicht tegen de kralen aan wat in te smeren met lijm, de draad nog eens - mét lijm - een eindje door de kralen halen en de rest van de draad af te knippen.
Doe dat ook met het restje draad aan de andere kant.

And I repeated it a third time to make it more bushy. When it's  the way you like it , end with a knot. Add some glue at the knot to protect it from opening again. Cut the loose ends.



Maak nu de hanger.
Omdat de kralen die ik gebruikte veel te grote gaten hadden waar de nietstift gewoon weer doorheen ging, gebruikte ik niet te opvallende pailletjes om het gat te verkleinen.
Rijg aan de nietstift 1 pailletje, 1 grote kraal en 1 kleine zilverkleurige kraal en maak een oogje zoals ik hier beschreef.

Now the bead pendant: The holes in the beads I used where to wide for the head pin. To prevent the bead from falling of the head pin, I started with a paillette. Thread a big red pearl and a small silver colored bead and make a loop. 



Hang de kralenhanger aan 1 van de draadbeschermers.

Attach the bead pendant onto one of the wire protectors.


Aan het ander lusje hang je de oorhaak...

Attach  ear wire onto the other wire protector.


En de eerste bel is klaar ...

Earring nr 1 is done!


En als je er dan nog 1 maakt...

And when you make another one...

DIY ludieke kerstbellen/funny Christmas earrings

Dan heb je er 2 !!!  

You wille have 2!


DIY ludieke kerstbellen/funny Christmas earrings

Geef toe : wie heeft er nu een kerstboom nodig met zo'n bellen aan zijn oren  ! 

Admit: who needs a Christmas tree with earrings like this! 

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 


Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind ze werkelijk prachtig. Eigenlijk te sjiek om nog ludiek te zijn. Ludiek sjiek dan maar. Zo breng je overal een echte kerstsfeer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Love these! Very cute holiday earrings! Thanks so much for linking to Creative Compulsions!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com